Design: Isac Estemyr, Johan Fredrik Karén & Elisabet Sarsenov. Ljud: Benjamin Löfberg & Erik Tunhult.

Eventarrangörer och spelutvecklare går samman för att bygga virtuell festivalplattform 🎶🎮📲

En blandning av The Sims, World of Warcraft och festivalen Tomorrowland. Så kan den nya virtuella festivalplattformen – som nyligen tilldelats ekonomiskt stöd för att förverkligas – beskrivas kortfattat.

Under sommaren kommer spelutvecklare, festivalarrangörer, animatörer och kulturskapare att samarbeta för att utveckla den unika festivalplattform som i sinom tid kan besökas både i VR och online.

Festival- och hållbarhetsbyrån LiveGreen har fått regionala stöd för att börja utveckla den innovation som ska hjälpa upplevelseindustrin att överleva coronapandemin såväl som klimatkrisen.

“Kulturbranschen är i ett stort behov av innovation och digital transformation. Vi har tidigare utforskat Virtual Reality som ett komplement till festivalupplevelser, då i klimat- och tillgänglighetssyfte. Den här sommaren har dock visat att vi behöver röra oss in i framtiden snabbare än vi kunnat föreställa oss”, säger LiveGreens grundare Louise Lindén, och fortsätter: “Förhoppningen är att vår plattform leder till minskad social distansering, nya affärsmodeller för kulturbranschen och möjligheter för artister att möta publik från hela världen, oberoende av pandemi och andra hållbarhetsutmaningar.”

Idéskaparna bakom festivalplattformen saknade interaktion och gemenskap hos det befintliga digitala evenemangsutbudet. 

“Vi konstaterade att ett festivalbesök inte enbart handlar om att se konserter; det handlar lika mycket om att hänga på campingen, lära känna nya människor och skapa oförglömliga minnen tillsammans med sina vänner. Ett festivalbesök handlar helt enkelt om gemenskap” säger Emmelie Larsson, verksamhetsutvecklare på LiveGreen.

Målet är därför att utveckla en ny typ av digital plattform för interaktion och upplevelser samt att på nya sätt få in festivalkänslan i det virtuella rummet. För att uppnå detta krävs kunskap från den moderna spelbranschen.

“Jag tror starkt på detta projekt – tänk att kunna uppleva någonting så coolt som en digital festival ifrån ditt egna vardagsrum! Att brygga spelvärlden med andra branscher vet jag av erfarenhet är någonting framgångsrikt och jag hoppas detta samarbete kommer att bevisa det” säger Niklas Mikkelsen, grundare av spelstudion Something We Made.

Under augusti beräknas en prototyp av festivalplattformen att kunna besökas online och i Virtual Reality. Idén har utformats i samarbete med studenter från Blekinge Tekniska Högskola i Karlshamn, och övriga partners till satsningen är Something We Made, Nortic och Musik i Blekinge. Projektet har tilldelats ekonomiskt stöd av Region Blekinge och Kulturförvaltningen i Karlskrona.

“Vår vision är att plattformen på sikt blir en virtuell hub för kultur, innovation och hållbarhet som leder branschen mot en positiv systemförändring” avslutar Louise Lindén.

Kontakt

Louise Lindén • Innovationschef LiveGreen
+46 (0) 73-442 78 10

Emmelie Larsson • Verksamhetsutvecklare LiveGreen
+46 (0) 73-045 15 73

Niklas Mikkelsen • CEO Something We Made
+46 (0) 70-427 36 84

Isac Estemyr • spelutvecklare/student BTH
+46 (0) 72-974 38 79

Pressbilder