Igår den 26/11 lanserades den första prototypen av Festivalplaneten – en ny digital lösning och en social plattform som skapats i syfte att få in festivalkänslan i det digitala rummet.
“Vi har försökt skapa en festivalvärld digitalt istället för att bara digitalisera en festival”, säger projektledaren av utvecklingsgruppen Isac Estemyr.
Under det digitala lanseringseventet “VIP – Very Important Prototype” medverkade innovationsexperterna Venture Cup, norra Skandinaviens största musikfestival Brännbollsyran, rockbandet Syndromet samt spelföretaget Star Stable. Samtalet handlade om pandemins påverkan på eventindustrin och kultursektorn, möjligheter för digitala upplevelser och den ultimata visionen för en virtuell festival.
“Den ultimata virtuella festivalen för mig vore om det finns både interaktion mellan artist och publik, men även mellan besökarna. Folk går på en konsert för att träffa folk, och när alla kan se och interagera med varandra – då kommer det att funka på riktigt” säger Mattias Lidehäll från musikduon Syndromet.
Projektet är ett samarbete mellan LiveGreen och studenter från Blekinge Tekniska Högskola i Karlshamn. Arbetet med att bygga Festivalplaneten påbörjades under våren 2020 som ett resultat av kultur- och eventbranschens akuta behov av omställning och digital innovation. I början av sommaren fick LiveGreen stöd från Region Blekinge och Karlskrona Kommun för att utveckla den första prototypen.
Just nu har alla med tillgång till VR-utrustning eller PC-dator möjlighet att gå på “betatestival” – alltså att besöka prototypen av Festivalplaneten. Detta sker genom att anmäla intresse på www.festivalplaneten.se.
(Obs! Prototypen fungerar ännu inte för Apple-produkter)
Vad händer nu?
“Det finns oändliga möjligheter för Festivalplaneten. Vi har byggt arenan – nu är det dags att fylla den med innehåll! I nästa steg vill vi implementera liveuppträden, shower, utställningar och andra festivalaktiviteter, ” säger Louise Lindén, innovationschef på LiveGreen.
“På sikt vill vi bygga en galax med flera unika planeter för olika målgrupper som kan manövreras av olika arrangörer. Hårdrock, opera, medeltid är några teman vi redan pratat om”, säger Isac Estemyr.