Riktlinjer

riktlinjer

”Det finns inget omiljövänligare än en festival”

Att producera en musikfestival är som att bygga upp en liten stad under ett par dagar, och allt det där vi förknippar med miljöförstöring står i fokus: saker och människor transporteras fram och tillbaka, stora scener byggs upp som drar mycket ström, publiken vill äta mat och dricka öl och skräp hamnar i naturen och osorterat i tunnor, reklamkampanjen inför tär på vår regnskog.

Festivalindustrin är utsatt på många sätt – den kostar mycket pengar och den är enormt väderberoende. Men precis som alla andra branscher måste även vi ta ansvar för jämställdhet, miljö, mångfald, vilka attityder vi är med och skapar, vilka budskap vi sänder ut och vilken typ av förebilder vi lyfter fram i vårt arbete. Med Live Green har vi valt att experimentera och tänka extra mycket på just ekologisk och social hållbarhet – och här är en lista på några av de riktlinjer vi hittills jobbat fram:

  • Elförsörjning från förnybara energikällor
  • Tydlig sopsortering i området
  • Extrainsatt kollektivtrafik (när det behövs) med tydlig information om hur och när man tar sig dit med buss, tåg etc.
  • Eldrivna fordon
  • Reklam på framför allt sociala medier
  • Miljömärkt tryckmaterial
  • Närproducerad/ekologisk servering av mat och dryck
  • Modeshow med kläder av skräp/återvunnet material
  • Modeller: Tjejer/killar från stl XS-XL i alla olika stilar – för att uppmuntra ett sunt ideal och stärka självförtroendet bland unga deltagare
  • Specialtillverkade vattenflaskor av återvunnen plast och lokalt vatten (till artister/crew/volontärer)
  • LED-ljus på scenen
  • Reducerade priser för mindre lokala/gröna producenter/konstnärer/entreprenörer i marknaden
  • Samarbete med lokala företag och organisationer
  • Återanvändning i fokus, både vad gäller eget material och i utåtriktade aktiviteter
  • Frivillig entré (publiken betalar efter egen förmåga)
  • Styrelse av unga eldsjälar (Green Teens)
  • Hänsyn till jämställdhet och mångfald vid bokningar av artister och föreläsare
  • Rekrytering av unga entreprenörer/producenter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *